„Jestem widoczny, jestem bezpieczny”- brodniccy policjanci rozmawiają o bezpieczeństwie
03.11.15

Brodniccy policjanci w ramach siódmej już edycji akcji „ Jestem widoczny, jestem bezpieczny” spotkali się wczoraj z najmłodszymi uczestnikami ruchu drogowego. Policjanci gościli w jednym z brodnickich przedszkoli, w którym rozmawiano z dziećmi o bezpieczeństwie. Maluchy otrzymały od policjantów opaski odblaskowe ufundowane przez Caritas Diecezji Toruńskiej. 

Funkcjonariusze rozmawiali z najmłodszymi użytkownikami dróg na temat bezpiecznego poruszania się po drogach oraz szczególną uwagę zwrócono na elementy odblaskowe, których noszenie znacznie poprawia widoczność osób z nich korzystających. Funkcjonariusze przypomnieli, jak dzieci powinny być przewożone w pojazdach, oraz jak zachowywać się kiedy przechodzimy na drugą stronę jezdni. 

Policjanci uczulali także dzieci i radzili, na co powinny zwracać uwagę oraz w jaki sposób powinny się zachowywać, gdy zostaną same w domu. Podczas spotkania mundurowi uświadamiali dzieciaki, co mają robić w przypadku kontaktu z nieznajomymi osobami lub niebezpiecznym zwierzęciem. 

Na zakończenie spotkania prawie 100-osobowa grupa maluchów, w ramach prowadzonych akcji otrzymała od policjantów drobne upominki, w postaci elementów odblaskowych ufundowanych przez Caritas Diecezji Toruńskiej.

asp.Agnieszka Łukaszewska

Oficer Prasowy

Komendanta Powiatowego Policji w Brodnicy


Inauguracja Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom - lista uczestników
03.11.11

Lp.

miejscowość

szkoła/grupa

ilość  dzieci

Ilość

opiekunów

1

Chełmno

SP 1

42

 

2

Chełmno

Międzyszkolny Klub Wolontariatu

48

5

3

Chełmno

Świetlica im. Św. Wincentego a Paulo

54

5

4

Chełmża

Szkoła Podstawowa nr 5

100

10

5

Chełmża

Ognisko wychowawcze Chełmża

34

3

6

Czersk Świecki

Szkoła Podstawowa

50

5

7

Działdowo

Działdowskie Centrum Caritas

150

15

8

Gałczewo

Gimnazjum

10

2

9

Głuchowo

Gimnazjum

40

4

10

Golub Dobrzyń

Szkoła Podstawowa nr 1

45

4

11

Grudziądz

Grudziądzkie Centrum Caritas

200

10

12

Lidzbark Welski

Parafia pw. Św. Wojciecha

20

2

13

Lisewo

Szkoła Podstawowa

7

1

14

Łasin

Zespół Szkół

50

5

15

Mroczno

Szkoła Podstawowa

40

4

16

Nowe M. Lubawskie

Szkoła Podstawowa 2

10

1

17

Osie

Zespół Szkół

60

6

18

Szpetal Górny

Szkoła Podstawowa

25

2

19

Topólka

Szkoła Podstawowa

50

5

20

Topólka

Szkoła Podstawowa

45

3

21

Torun

Gimnazjum nr 24

5

1

22

Torun

Diec. Ośr. Adopc.-Opiekuńczy

60

 

23

Toruń

Szkoła Podstawowa nr 11

100

5

24

Toruń

Szkoła Podstawowa nr 3

15

2

25

Toruń

Zespół Szk.ół nr 16

40

4

26

Toruń

Szkoła Podstawowa nr 5

25

2

27

Toruń

Ognisko wychowawcze TCC

50

3

28

Toruń

Szkoła Podstawowa nr 32

40

3

29

Toruń

Zespół Szkół nr 15

60

4

30

Toruń

Wirgiliusz – Stow. Rodzin Zast.

80

 

31

Turzno

Zespół Szkół nr 2

30

2

32

Unisław

Zespół Szkół

45

3

33

Warszewice

Szkoła podstawowa

50

5

34

Wąbrzeżno

Gimnazjum nr 1

20

2

35

Wybcz

Szkoła Podstawowa

19

2

36

Zaduszniki

Szkoła Podstawowa

35

4

37

Zelgno

Szkoła Podstawowa

64

4

38

 

rezerwacja dla szkól biorących udział w akcji „Warto być bohaterem”

300

 

 

RAZEM

 

2118

138

                                                                                  2256

Dysponujemy jeszcze ponad 700 miejscami. Zachęcamy do zgłaszania grup (torun@caritas.pl) z podaniem ilości uczniów oraz ilości opiekunów

Akcja "Nordic walking, czyli okaż sobie miłosierdzie"
31.03.11

Caritas Diecezji  Toruńskiej już po raz kolejny organizuje akcję Nordic walking, czyli okaż sobie miłosierdzie, skierowaną do seniorów. Przedsięwzięcie zachęca do aktywności fizycznej, która poprawia kondycję i sprawia, że bez względu na wiek możemy cieszyć się dobrym samopoczuciem i aktywnością na świeżym powietrzu. 

            Finał akcji Nordic walking, czyli okaż sobie miłosierdzie odbędzie się w sobotę, 2 kwietnia o godz. 10.00 na Stadionie Miejskim przy ul. Bema w Toruniu. Pięciuset pierwszym  osobom po 50. roku życia, które nadesłały do Caritas wypełnione kupony, przekażemy nieodpłatnie kije do nordic walking. Wszyscy, po treningu pod okiem instruktorów z TKKF, pomaszerujemy o godz. 11.00 pod pomnik Jana Pawła II i uczcimy modlitwą 6. rocznicę Jego śmierci.

            Trasa przemarszu będzie wyglądała następująco: ul. Bema, Sz. Chełmińska, ul. Chełmińska, Urząd Marszałkowski, pomnik Jana Pawła II u zbiegu Wałów Gen. Sikorskiego i Al. Jana Pawła II (tam będziemy ok. godz. 11.30).

 

            Patronat nad akcją objął Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Pan Piotr Całbecki. Pod pomnikiem Jana Pawła II kwiaty złoży wraz z uczestnikami wydarzenia Prezydent Miasta Torunia, Pan Michał Zaleski.


WSPOMNIENIE Z REKOLEKCJI WIELKOPOSTNYCH
25.03.11

        W dniach 11 – 13 marca miałam możliwość uczestniczyć w zorganizowanych przez Caritas Diecezji Toruńskiej Rekolekcjach Wielkopostnych dla opiekunów Szkolnych Kół Caritas, które przebiegały pod hasłem "W KOMUNII Z BOGIEM". Te dni były dla mnie prawdziwym wzmocnieniem duchowym i pozwoliły mi spotkać się z Jezusem w bardzo bliski, osobisty sposób.

W czasie rozważań Drogi Krzyżowej stawałam w duchu przy każdej stacji i patrzyłam na Boga, który darował za mnie Swoje życie, abym teraz ja mogła żyć z Nim i dla Niego.

            Ksiądz Andrzej Sochal, Prezes Fundacji Pro Caritate, poprzez prowadzone katechezy, nauczania i modlitwy wskazywał na wartość Bożego Miłosierdzia w życiu każdego z nas, a jego słowa: „żyjmy miłosierdziem, aby innym miłosierdzie dawać” oraz „żyjmy miłosierdziem, aby innych uczyć miłosierdzia” przywoływały na myśl słowa Chrystusa: „idź i ty czyń podobnie”. Pokazał mi, że moje życie chrześcijańskie jest życiem ucznia Chrystusa, który nieustannie wpatruje się w swego Mistrza i od Niego wszystkiego się uczy. Zrozumiałam, że naśladując Go w moim skromnym posługiwaniu na rzecz ubogich mogę w ten sposób głosić Dobrą Nowinę o Jezusie swoim życiem.

            Z rekolekcji wyjechałam umocniona, ż wewnętrznym przekonaniem, że moja praca w Szkolnym Kole Caritas jest właśnie tym miłosierdziem, które dostałam od Jezusa i którym pragnę dzielić się z innymi.

            Jestem niezmiernie wdzięczna za tę duchową ucztę i z całego serca dziękuję za zorganizowanie tak wspaniałych rekolekcji. Jednocześnie życzę wielu sukcesów zawodowych i dalszych wspaniałych inicjatyw na rzecz bliźniego, oraz Bożego błogosławieństwa na każdy dzień życia. Szczęść Boże!

 

 (nazwisko do wiadomości redakcji)


Państwo Sołowiej dziękują
21.03.11

W dniu 20 marca w parafii Książki została odprawiona Msza św., która była votum dziękczynnym Państwa Bogumiły i Artura Sołowiej z dziećmi.

    Caritas naszej diecezji dzięki licznemu gronu przyjaciół pomogła w dokonaniu koniecznej inwestycji rozbudowy domu, dzięki czemu przyczyniła się do pomocy w rehabilitacji niepełnosprawnej Angeliki.


SZKOLENIE "CHRONIĘ SIEBIE, CHRONIĘ INNYCH - profilaktyka uzależnień w praktyce"
17.03.11

Chronię siebie, chronię innych – profilaktyka uzależnień w praktyce”

2011

                 Szkolenie Caritas Diecezji Toruńskiej dotowane ze środków              

Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego

oraz Urzędu Miasta Torunia

 

TERMINY

Przyjeżdżamy w sobotę na godz. 9.00, wyjeżdżamy w niedzielę ok. 16.00.

Na każdy termin przyjmujemy 25 osób, czyli 5 drużyn (5 nauczycieli i 20 uczniów).

Z każdej szkoły może się zapisać 5 osób (1 nauczyciel i 4 uczniów).

Zgłoszenia (zawierające nazwę szkoły, dane nauczyciela i nazwiska uczniów) przyjmujemy
e-mailem
torun@caritas.pl oraz faksem 56 674 44 02.

 

I gr.                 26-27.03  - SZKOŁY PODSTAWOWE

II gr.               2-3.04  - GIMNAZJA

III gr.              9-10.04 - SZKOŁY PODSTAWOWE

IV gr.              16-17.04 - SZKOŁY PODSTAWOWE

V gr.                4-5.06 - SZKOŁY PODSTAWOWE

VI gr.              3-4.09 - GIMNAZJA

VII gr.             10-11.09 - GIMNAZJA

VIII gr.           17-18.09 - GIMNAZJA

IX gr.              24-25.09 - GIMNAZJA

X gr.                1-2.10 - SZKOŁY PODSTAWOWE

XI gr.              8-9.10 - SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

XII gr.             15-16.10 - SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

 

plan

 

sobota (10 godz.)

9.00 - Młodzież i profilaktyka (2 godz.) – nadkom.  mgr Mariusz Puzdrowski

10.30 – herbata, kawa, ciastko

11.00 - Sport i rekreacja równa się satysfakcja (2 godz.)mgr Ryszard Kowalski

13.00 – obiad

14.15 - Klub Szkolnych Inicjatyw - dobre pomysły aktywnej edukacji  (1 godz.) - mgr Alina

            Kocieniewska    

15.00 – Koronka do Bożego Miłosierdzia

15.15 – podwieczorek

15.30 - Klub Szkolnych Inicjatyw - dobre pomysły aktywnej edukacji  (3 godz.) - mgr Alina

            Kocieniewska

18.00 – kolacja

18.45 – Dobre pomysły aktywnej edukacji  (2 godz.) – integracja - mgr Alina Kocieniewska

 

niedziela (7 godz.)

8.30 – śniadanie

9.00 – przerwa na Mszę św. (w parafii w Przysieku o godz. 9.30)

10.40 – kawa, herbata, ciasto

10.45 - Rola dziennikarstwa w profilaktyce uzależnień (3 godz.) – mgr Sybilla Walczyk

13.00obiad

13.30 - Rola dziennikarstwa w profilaktyce uzależnień (2 godz.) – mgr Sybilla Walczyk

15.00 – Koronka do Bożego Miłosierdzia

15.15 - Rola dziennikarstwa w profilaktyce uzależnień (2 godz.) z przerwą na podwieczorek
             mgr Sybilla Walczyk

16.45 - zakończenie

 

 

 

 

program

 

I.  Młodzież i profilaktyka (2 godz.) – nadkom.  mgr Mariusz Puzdrowski

II. Sport i rekreacja równa się satysfakcja (2 godz.)mgr Ryszard Kowalski

III. Klub Szkolnych Inicjatyw - dobre pomysły aktywnej edukacji  (6 godz.) - mgr Alina Kocieniewska

IV. Rola dziennikarstwa w profilaktyce uzależnień (7 godz.) – mgr Sybilla Walczyk

 

Ad. I. Młodzież i profilaktyka (2 godz.)- omówienie najważniejszych zagadnień dotyczących przeciwdziałania uzależnieniom oraz programów profilaktycznych

 

1. Środki psychoaktywne, w tym dopalacze

 

2. Prawo a narkotyki

 

3. Mity dotyczące narkomanii i narkotyków

 

4. Korzyści płynące z zastosowania programów profilaktycznych w szkole

 

Ad II. Sport i rekreacja równa się satysfakcja (2 godz.)

Projekt imprezy rekreacyjnej, przynajmniej jednej w ciągu semestru lub cyklicznych działań na rzecz promocji zdrowia.

 

1. Ogólne zasady sportu dla wszystkich

- problematyka czasu wolnego

- podstawowe akty prawne dot. sportu dla wszystkich

 

2. Podstawowe warunki planowania imprez rekreacyjno - sportowych

- regulaminy

- programy imprez

- scenariusze imprez

- kosztorysy imprez

 

3. Promocja imprez rekreacyjno - sportowych

- reklama

- public relations

- sprawozdanie z imprezy

 

4. Zasady organizacji imprez rekreacyjno - sportowych

- komitet organizacyjny

- komisje: techniczno - sportowa

                  gospodarczo - finansowa

                  organizacji i marketingu

 

5. Przykładowe programy i regulaminy imprez rekreacyjno - sportowych

- imprezy miejskie - masowe

- imprezy osiedlowe

- imprezy w ośrodkach wypoczynkowych

 

6. Zagadnienia bezpieczeństwa i higieny w czasie organizacji imprez rekreacyjno - sportowych - ubezpieczenie.

 

7. Protokół i ceremoniał sportowy.

 

 

Ad. III. Klub Szkolnych Inicjatyw - dobre pomysły aktywnej edukacji (6 godz.)

 

1. Kraina Łagodności - uczenie pozytywnego myślenia

 

Nastawienie do świata, do ludzi, zdolność pozytywnego myślenia może stanowić skuteczne przeciwstawianie się uzależnieniom i zachowaniom destrukcyjnym.  Może także motywować do działania, podejmowania inicjatyw w środowisku szkolnym i lokalnym. Uczniowie mogą uczyć się myślenia pozytywnego. Na pozytywne myślenie składa się:

-optymizm

- niezależność

- elastyczność

- entuzjazm

- radość.

 

Zajęcia, pobyt w grupie, czas wolny spędzany w grupie rówieśników mają uświadomić młodzieży, że można nauczyć się odzyskiwać pozytywny nastrój niezależnie od tego, co ich spotkało. Ważne, aby uczyć się i doskonalić takie postawy, jak:

- stawiać przed sobą atrakcyjne, ale realne cele,

- stawiać czoło wyzwaniom,

- znosić przeciwności i trudy,

- ciągle się rozwijać i doskonalić,

- rozwiązywać problemy,

- poszukiwać motywacji do działania, unikać marazmu,

- współpracować z innymi, cieszyć się z kontaktów międzyludzkich,

- starać się działać kreatywnie i skutecznie,

- przyznawać sobie prawo do błędów, nie winić siebie za porażki, tylko je akceptować,

- przyjmować i udzielać wsparcia innym.

 

Należy uczyć się przezwyciężać negatywne myśli i uczucia. Można uczyć się umiejętności pozytywnego myślenia i przekazywać to innym rówieśnikom. Trzeba przez cały czas doskonalić tę zdolność.

W programie  koncentrujemy się o omówieniu zalet pozytywnego myślenia w odniesieniu do konkretnych sytuacji życiowych, szkolnych. Zostaną omówione techniki sprzyjające i umacniające pozytywne myślenie. Skoncentrujemy się na:

- poczuciu celu,

- dbaniu o kondycję fizyczną,

- motywacji,                                                    

- marzeniach i rozwijaniu wyobraźni (ale  realizm oraz  praktyczne planowanie zamiast postawy iluzoryczno-życzeniowej).

Warto zwrócić uwagę, że dzieci na ogół wykazują pozytywne nastawienie do świata i ludzi. Są optymistami. Wyróżnia ich wiara w siebie i w swoje umiejętności. Nie zrażają się niepowodzeniami, brakiem odzewu czy niezbyt pozytywnymi opiniami na swój temat. Niestety tę zdolność często tracą dorośli. Jeżeli ze względu na dysfunkcyjny dom dzieci są pozbawiane takiej umiejętności, należy w programach profilaktycznych uwzględnić treści koncentrujące się na uczeniu uodporniania się na przeciwności, radzenia sobie z krytyką w procesie poznawania rzeczywistości. Każdy podlega w jakimś stopniu negatywnemu myśleniu, należy zatem stworzyć mechanizm obrony przed niepowodzeniami i rozczarowaniem.

Jeśli prawdą jest, że uczymy się pesymizmu, to również można przyjąć, ze będziemy umieli naśladować postawy osób myślących pozytywnie. Osoba myśląca pozytywnie stara się być konstruktywna, a nie destrukcyjna, pogodna, a nie przygnębiona.

Skupimy się także na  przeszkodach  hamujących pozytywne myślenie. Są to przede wszystkim:

- negatywizm, skłonność do krytyki otoczenia, koncentrowanie się na negatywnym odbiorze rzeczywistości,

- niezdecydowanie, trudności w podejmowaniu decyzji,

- chorobliwy pośpiech,

- zaborczość, nieumiejętność słuchania, narzucanie własnych opinii,

- porównywanie.

 

Przełamywanie barier to uczenie się innego pozytywnego nastawienia do świata. Warto podjąć ten trud, gdyż pozwoli to dostrzegać pozytywne aspekty wydarzeń i sytuacji. Wpłynie to również na zmianę postawy, odrzucenie krytyki i narzekania na rzecz zachęty i wspierania, które motywują do działania. Zajęcia przeznaczone dla liderów młodzieżowych  sprzyjają wdrażaniu takich treści profilaktycznych w grupach rówieśniczych.

Przygotowanie folderu, artykułu do gazetki szkolnej dotyczącego omawianych treści.

 

2. Niewidzialne Dobro - promowanie wolontariatu w szkole

 

Dokładne zaplanowanie tematu, terminu realizacji konkretnej akcji, obszaru działań, osób zaangażowanych, potrzebnych środków, sojuszników wspierających, sposobów prezentacji. Udział w konkursie na najciekawszy artykuł do gazetki szkolnej „Dla radosnego nie ma nic trudnego.”  Interpretacja  hasła Niewidzialne Dobro poprzez prace plastyczne oraz  opracowanie i przygotowanie  scenariusza  przedstawienia teatralnego.

 

3. Działam, więc jestem - uczniowie przeciw przemocy w szkole

 

Projekt, w którym strategiczną rolę w przeciwdziałaniu agresji odgrywają zespoły uczniowskie, projektują i wdrażają własne inicjatywy na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa w szkole oraz budowania przyjaznej atmosfery, uwrażliwiają całą społeczność uczniowską na problem przemocy, propagują tolerancję, kulturę słowa i zachowania. W trakcie szkolenia zaprezentujemy scenariusz otwarty przedstawienia teatralnego „Kraina Łagodności”, w  którym  propagowane jest pozytywne myślenie i umiejętność negocjacji (uczniowie dopisują kolejne sceny, nawiązując do własnych doświadczeń i treści wcześniejszych zajęć). Realizują przedstawienie w szkole, przeprowadzają przynajmniej jedno przedsięwzięcie w ciągu semestru i dokumentują je.

 

Ad. IV. Rola dziennikarstwa w profilaktyce uzależnień

 

W trakcie zajęć zwrócimy uwagę na to, że indywidualny, atrakcyjny, zaskakujący charakter prezentacji może sprawić, że projekt stanie się niepowtarzalnym wydarzeniem w życiu społeczności uczniowskiej.

 

Dziennikarstwa to nie tylko zawód, ale przede wszystkim pewien specyficzny sposób myślenia, oparty na pojęciu „misji”. Tym samym dziennikarz to człowiek, który potrafi słuchać i pytać, i który może wykorzystać swoją pracę do lansowania pozytywnych wzorców zachowań. To także człowiek, który ma możliwość nagłośnienia pewnych tematów, wzbudzenia zainteresowania opinii społecznej, a wszystko po to, by pomóc. W ten sposób można wesprzeć np. akcję pomocy powodzianom, ale też zapobiegać uzależnieniom. To od dziennikarzy (np. szkolnej gazetki) zależy, czy na jej łamach będą poruszane tematy profilaktyki. Wreszcie praca w gazetce szkolnej to alternatywna (wobec uzależnień) forma spędzania czasu.

W ramach warsztatów dziennikarskich realizowanych w programie „Chronię siebie, chronię innych” pokazujemy młodym ludziom jak działają media, jaką rolę pełni dziennikarz, jak wygląda praca w redakcji. W części praktycznej uczestnicy warsztatów poznają narzędzia pracy dziennikarskiej, budują własną redakcję, by potem wykorzystać swoją wiedzę w profilaktyce uzależnień.

Metoda prowadzenia zajęć – nauka przez zabawę – sprawia, że uczestnicy szybciej przyswajają wiedzę. Nie przeszkadza to jednak w zrozumieniu ważnej roli profilaktyki uzależnień.

1. Teoria dziennikarstwa (2 godziny)

- historia mediów (od Gutenberga do Internetu)

- gatunki dziennikarskie, prawo prasowe, etyka dziennikarska, czym jest redakcja i korekta tekstu (uczniowie, którzy już uczestniczyli w zajęciach przywiozą na zajęcia gazetki szkolne ze swoich szkół ->dyskusja, ćwiczenia z redakcji tekstu)

- struktura tekstu dziennikarskiego, pojęcia tytułu, podtytułu, nadtytułu, akapitów, grafiki gazety, fonu itp. (dla zaawansowanych uczestników ćwiczenia -> wskaż stopkę, śródtytuł itd.)

2. Zajęcia praktyczne (5 godzin)

- zbieranie informacji, metoda sześciu pytań (co? kto? gdzie? kiedy? jak? dlaczego?)

- pisanie tekstów: np. zaproszenia do udziału w tworzeniu gazety/strony internetowej poświęconej profilaktyce uzależnień/ wywiadów ze specjalistami (pedagog, psycholog terapeuta uzależnień), innych tekstów dziennikarskich (w zależności od wieku i stopnia zaawansowania uczestników)

- dziennikarska zabawa integrująca – uczestnicy opisują sylwetkę swoich kolegów, potem na podstawie opisu zgadują, o kim mowa (jak pytać, by się dowiedzieć), przeprowadzanie wywiadu (wybór zabawy z zależności od wieku uczestników i poziomu zaawansowania)

- dziennikarstwo a profilaktyka uzależnień – jak za pomocą pracy dziennikarza kształtować pozytywne postawy społeczne.

- jak założyć gazetkę szkolną/stronę internetową poświęconą profilaktyce uzależnień. Tworzymy redakcję.

 

Cennym elementem powyższego szkolenia profilaktycznego jest jego wieloetapowość. Program przewidziany jest jako kontynuacja poprzedniej edycji Chronię siebie, chronię innych – profilaktyka uzależnień w praktyce. Jego konstrukcja pozwoli przygotować młodzież do przeprowadzenia przedsięwzięć profilaktycznych na terenie szkoły. W czasie dwóch miesięcy od uczestnictwa w szkoleniu uczniowie przeprowadzą w szkołach, w ramach profilaktyki uzależnień,  jedno z zaproponowanych przedsięwzięć:

- wydarzenie sportowe,

- akcję charytatywną z udziałem wolontariuszy,

- inicjatywę na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa w szkole.

Następnie, korzystając z umiejętności nabytych podczas warsztatów dziennikarskich, udokumentują przeprowadzone przedsięwzięcie w jednej z następujących form:

- artykuł prasowy (maksymalnie 1 strona A4 czcionka nr 12),

- reportaż telewizyjny (od 5 do 10 minut),

- słuchowisko radiowe (od 5 do 10 minut).

Najlepsze prace, nadesłane do Caritas Diecezji Toruńskiej, zostaną zamieszczone na stronie www.torun.caritas.pl, a artykuły prasowe dodatkowo znajdą się w magazynie Caritas Diecezji Toruńskiej Świadectwo.

 

 

 


Akcja MOTOSERCE
17.03.11

O MINIONYCH REKOLEKCJACH WIELKOPOSTNYCH
15.03.11

    W ostatni weekend odbyły się pod hasłem "W KOMUNII Z BOGIEM" Rekolekcje Wielkopostne dla opiekunów Szkolnych Kół Caritas. Poprowadził je Ksiądz Andrzej Sochal z Warszawy - Prezes Fundacji Pro Caritate. W tych dniach skupienia uczestniczyło 30 nauczycieli.


Rusza PEAD 2011
10.03.11

    Rozpoczęliśmy realizację programu PEAD 2011, czyli dostarczanie żywności dla najuboższej ludności Unii Europejskiej. Do naszego magazynu w Przysieku dotarły dziś pierwsze TIR-y. W tym roku prawdopodobnie przyjmiemy i razdamy 1700 ton towaru.


Dla 500 pięćdziesięciolatków kije w prezencie (artykuł z "Gazety Pomorskiej")
09.03.11

Okaż sobie miłosierdzie i maszeruj z nordic walking

 

 

Gdyby ksiądz Daniel Adamowicz, dyrektor Caritas Diecezji Toruńskiej nie spotkał seniorów maszerujących z kijami, pewnie akcji by nie było.

Ale spotkał ich któregoś popołudnia. Uderzyło go, że grupka starszych osób, sądząc po zadowolonych twarzach, radośnie spędza czas. Czyli można odmienić przyzwyczajenia, nie narzekać na wszystko dookoła. Są sposoby, jak to zrobić.

To natchnęło księdza pomysłem, skierowanym przede wszystkim do osób w wieku 50+. Żeby zapobiec ich wykluczeniu. - Wykluczenie często dokonuje się samoistnie - zauważa ksiądz Adamowicz. - Coraz częściej nie mamy ochoty iść na spacer, pooddychać świeżym powietrzem, "gubimy" przyjaciół - nie mamy ochoty z nimi rozmawiać i w końcu zostajemy sami.

Stąd pomysł "Nordic walking, czyli okaż sobie miłosierdzie". Bo spacer z kijami poprawia kondycję, pomaga zadbać o zdrowie.

2 kwietnia ksiądz Adamowicz zaprasza wszystkich zainteresowanych, ale szczególnie osoby w wieku 50+, na godz. 10 na Stadion Miejski w Toruniu. Najpierw będzie krótki trening pod okiem instruktorów TKKF, a potem marsz pod pomnik Jana Pawła II i modlitwa w 6. rocznicę Jego śmierci.

Skąd kije do marszu?! 500 osób w wieku 50+ dostanie je w prezencie od Caritas Diecezji Toruńskiej! Dostaną ci, którzy jako pierwsi wyślą do Caritas specjalny kupon. W najbliższy piątek zamieścimy w "Pomorskiej". Te osoby dostaną zaproszenie, które na stadionie pozwoli im odebrać prezent.

Oczywiście, wszyscy chętni uczestnicy marszu z własnymi kijami są także mile na toruńskim stadionie widziani 2 kwietnia.

Pamiętajmy! Kupon na kije nordic walking oraz szczegóły - w najbliższym piątkowym wydaniu "Pomorskiej".

 

Jolanta Zielazna


Wrażliwość przez duże „M”
09.03.11

Spotkanie autorskie z Hanną Włodarczyk

We środę, 2 marca w grudziądzkim Klubie „Centrum”, na zaproszenie Koła Miłośników Dziejów Grudziądza, odbyło się spotkanie członków koła oraz mieszkańców miasta z Panią Hanną Włodarczyk, autorką 20 publikacji książkowych i artykułów o tematyce religijnej, społecznej i wolontarystycznej.

Hanna Włodarczyk jest nauczycielką oraz opiekunką Szkolnego Koła Caritas w Grudziądzu. Swoją twórczość pisarską rozpoczęła w 2001 roku. Jej książeczki adresowane są głównie do dzieci i młodzieży, ale chętnie czytają je również dorośli, bowiem są one bogatym i ciekawym źródłem informacji o osobach, które całe swoje życie poświęciły ofiarnej służbie bliźniemu.

Podczas tego spotkania autorka powiedziała: „Wiek, w którym przyszło nam żyć, jest okresem licznych prze­mian. W dobie komputerów, nowoczesnych technologii, nauki, rewo­lucyjnych przemian i odkryć, w pogoni za zaszczytami i sławą trudno czasami zatrzymać się, by dostrzec ludzi, którzy nas otaczają. (...) Szlachetność, dobroć i miłość często zastępuje wyra­chowanie, znieczulica i przelicznik typu: „Co z tego będę miał?”, „Czy mi się to opłaca?”, „Czy nie lepiej odpocząć, zamiast robić coś za darmo?”. Bóg kiedyś bliski, dziś daleki, odstawiony na boczny tor staje się sprawą prywatną, ukrytą, czasami niewygodną dla społeczeń­stwa początku XXI wieku.

Ktoś kiedyś powiedział, że nikt nie jest tak bogaty, by nie mógł czegoś przyjąć od innych i nikt nie jest tak biedny, by nie mógł czegoś innym ofiarować. Ta prawda wskazuje, czego tak naprawdę nam po­trzeba. W dobie atomu i nowinek technicznych jesteśmy spragnieni ciepła i miłości. Potrzebujemy słów, które będą balsamem dla duszy, potrzebu­jemy wsparcia i czyjejś pomocnej dłoni podczas wędrówki przez życie. Dla naszego lepszego samopoczucia potrzebujemy też obdarowywania innych tym, co posiadamy. Z natury człowiek jest dobry i tym dobrem musi się dzielić, chociaż czasami nie zdaje sobie z tego sprawy. Dzisiejszemu światu, na pozór tak bardzo oschłemu i znieczulo­nemu społecznie, potrzeba ludzi - drogowskazów. Oni to swoim ży­ciem, będąc wielcy duchem, wskazywaliby innym właściwą hierarchię wartości. W ten współczesny świat zostają wpisani ludzie, którzy na pozór skromni i cisi, poprzez niezachwianą wiarę i ogromne pokłady miło­ści do bliźnich przypominają całemu światu, czym jest bezinteresowna miłość. Wskazują, jak niewiele potrzeba człowiekowi, by był na­prawdę szczęśliwy i jak wygląda godność nawet najuboższego człowieka.”

W sposób bardzo przystępny (niektóre książeczki pisane są wierszem i zawierają obrazki do kolorowania) autorka zapoznaje młodych czytelników z postaciami, które swoje życie uczyniły bezinteresowną i ofiarną pracą na rzecz ludzi ubogich i zagubionych, potrzebujących nie tylko pomocy materialnej, ale i duchowej, wskazując im cel i sens życia człowieka oraz wartość każdej osoby ludzkiej, nawet tej pozostającej na marginesie życia. Bohaterami tych książek są m.in.: Św. Faustyna Kowalska (książka:" Św. Faustyna Kowalska i kult Miłosierdzia Bożego"), Bł. Matka Teresa z Kalkuty ("Miłość, która podbiła świat"), Św. Brat Albert Chmielowski ("Szary brat ubogich i bezdomnych"), Bł. Maria Karłowska („Matka zagubionych”), Bł. Stefan Wincenty Frelichowski (" Druh Wicek - Boży harcerz") i misjonarz werbista O. Marian Żelazek ("Ojciec trędowatych").

Poprzez prezentację multimedialną i pokaz publikacji Hanna Włodarczyk zaprezentowała zebranym swój dotychczasowy dorobek.

Odpowiadając na pytania uczestników spotkania autorskiego, dlaczego wybrała na bohaterów swoich książek te osoby, Pani Hanna Włodarczyk odpowiedziała: "Pracując z dziećmi i młodzieżą, zauważyłam, że wśród młodych ludzi istnieje zainteresowanie osobami, które dla dobra i szczęścia drugiego człowieka gotowe są poświęcić nawet swoje życie. Współczesny młody człowiek żyje i wychowuje się w świecie zdominowanym przez pieniądz i konsumpcję. On nie potrafi zrozumieć takich postaw i domaga się wyjaśnienia. Dla nauczyciela jest to doskonała okazja, by w procesie wychowania zaprezentować wzorce ludzi uosabiających takie cechy charakteru jak: wrażliwość, ofiarność, odwaga, wierność ideałom, bezinteresowność. A wszystkie te cechy biorą początek z miłości do drugiego człowieka. Dlatego mój wieczór autorski zatytułowałam: "Wrażliwość przez duże M". Tytuł spotkania nawiązuje również do aspektów miłosierdzia, ale to temat na inne spotkanie. W każdym człowieku drzemią pokłady dobra. Z serc młodych ludzi trzeba wydobywać dobro, by na jego fundamencie kształtować właściwe czyny i postawy młodego pokolenia Polaków. Jest to zadanie, które realizuję prowadząc Szkolne Koło Caritas. Jednak nie jest to zadanie tylko dla Szkoły i Kościoła, ale przede wszystkim dla każdej polskiej rodziny. Nie ma młodzieży tylko złej, jest natomiast młodzież zaniedbana wychowawczo przez ludzi dorosłych. Najwyższy czas zawierzyć Janowi Pawłowi II, który nauczał, że młodzież jest przyszłością narodu i świata i wziąć się do pracy wychowawczej w swoim otoczeniu. Właściwym początkiem tej pracy wydaje mi się dzień 1-go maja tego roku – Święto Miłosierdzia Bożego, w którym Ojciec Święty Jan Paweł II zostanie wyniesiony na ołtarze, jako kolejny wzór do naśladowania przez nas wszystkich, nie tylko przez młodzież."

Świetlica Klubu „Centrum” była wypełniona słuchaczami do ostatniego miejsca. Spotkanie przebiegało w atmosferze powagi i zainteresowania twórczością pisarską, która nie jest obliczona na popularność i zysk. Jej olbrzymia wartość tkwi w ukierunkowaniu na dobro i szczęście współczesnego człowieka.

Na koniec słowa Bł. Matki Teresy, z którymi identyfikuje się Hanna Włodarczyk: „Nikt nie myśli o piórze, gdy czyta list. Pragnie jedynie poznać myśli osoby, która ten list napisała. Dokładnie widać tu, czym jestem w ręku Boga - małym ołówkiem".

Autorka dziękuje organizatorom za pomoc w przygotowaniu spotkania z czytelnikami.

 

Zdjęcia i tekst Mieczysław Kucharski


Zaproszenie na Festyn z okazji Dnia Dziecka "Bądźmy razem"
08.03.11

  Przygotowania do Festynu z okazji Dnia Dziecka trwają. W najbliższym czasie zostanie wysłany list do samorządów z terenu diecezji toruńskiej o następującej treści:

      Szanowni Państwo

 

           

      Już po raz czwarty przygotowujemy ogromne wydarzenie z udziałem do 13 000 dzieci. W tym roku Festyn rodzinny z okazji Dnia Dziecka "Bądźmy razem" odbędzie się na toruńskim lotnisku w dniu 28 maja. To coroczne święto realizujemy z 17 instytucjami samorządowymi, służbami mundurowymi, organizacjami pozarządowymi oraz z udziałem profesjonalnych firm. Dzięki temu wspólnemu wysiłkowi dajemy dzieciom „dzień raju”, tzn., że jedynym ograniczeniem w dostępie do wszystkich atrakcji są kolejki, a te nie są długie.

            Tradycyjnie festyn składa się z atrakcji przy dużej scenie, ponad 40 różnych instalacji pneumatycznych (zamki, zjeżdżalnie), ponad 100 stoisk z atrakcjami (np. możliwość przejażdżki wojskowym humerem bądź rosomakiem).

            Na ogrodzonym 10-hektarowym placu będzie się znajdowało kilkanaście stoisk zaprzyjaźnionych firm, rozdających swoje wyroby. Dla każdego dziecka główny sponsor wydarzenia, Biedronka przygotowuje paczkę z łakociami. Od Caritas wszyscy uczestnicy otrzymają koszulkę bądź czapeczkę oraz posiłek w formie parówki z pieczywem i napoje. Wszystko to dla dzieci nieodpłatnie.

            Zachęcamy do zgłaszania grup i udziału dzieci w tym wielkim przedsięwzięciu przygotowywanym z ogromnym wysiłkiem przez Caritas i przyjaciół. Zgłoszenia (z ilością dzieci oraz ilością opiekunów, telefonem i adresem) przyjmujemy e-mailem torun@caritas.pl oraz faksem 56 674 44 02.

 

            UWAGA!

            Zachęcamy do obejrzenia reportażu telewizyjnego oraz fotoreportażu na naszej stronie www.torun.caritas.pl .

            Zaproszenia kierujemy również do wszystkich szkół i parafii naszej diecezji.

 

            Szczęść Boże

            Z szacunkiem

 

            Ks. prałat Daniel Adamowicz

            Dyrektor Caritas Diecezji Toruńskiej

 

UWAGA - szansa dla bezrobotnych!
01.03.11

Caritas Diecezji Toruńskiej oraz Instytucja Szkoleniowa „La Soleil” realizują projekt „Aktywizacja społeczna podopiecznych Caritas”. Jest on skierowany do kobiet długotrwale bezrobotnych mających 45 i więcej lat, mieszkających na terenie powiatu toruńskiego. Udział w projekcie jest całkowicie bezpłatny!

Terminy zajęć w Ośrodku Szkoleniowym Caritas w Przysieku są następujące:

- I drużyna (12 osób): 28.02-04.03 oraz 28.03-01.04

- II drużyna (12 osób): 07.03-11.03 oraz 04.04-08.04

- III drużyna (12 osób): 14.03-18.03 oraz 11.04-15.04

Naszym uczestnikom zapewniamy:

—        pomoc w procesie rekrutacji – dojeżdżamy z dokumentami do osób zainteresowanych,

—        zorganizowany dowóz na wszystkie szkolenia i wyjazdy,

—        wyżywienie i noclegi podczas szkoleń i wyjazdów,

—        pomoc finansową w zapewnieniu opieki nad dziećmi i osobami zależnymi podczas trwania szkolenia,

—        3 wyjazdy integracyjne z dziećmi,

—        kosmetyki do pielęgnacji twarzy i do makijażu,

Uczestnicy po zakończonym szkoleniu otrzymają zaświadczenie oraz wezmą udział w targach pracy umożliwiających im bezpośredni kontakt z pracodawcą.

Zajęcia obejmują 7 bloków tematycznych:

1) trening motywacji,

2) trening interpersonalny,

3) autoprezentację,

4) warsztaty przedsiębiorczego myślenia,

5) warsztaty dla rodziców,

6) doradztwo zawodowe,

7) coaching – określenie nowych celów i pomoc w ich realizacji.

Zachęcamy do zapisów pod numerem telefonu 519-057-522.


"Warto być bohaterem" - LIST DO DYREKTORÓW SZKÓŁ
03.11.10

 

 

 

 

            Szanowni Państwo Dyrektorzy Szkół

 

            Przed nami trzecia już edycja, cieszącej się dużym zainteresowaniem, akcji Warto być bohaterem, której celem jest zmotywowanie dzieci i młodzieży do pozytywnych postaw, szczególnie przeciwstawienia się przemocy.

            Dodatkowym owocem ubiegłorocznego przedsięwzięcia było zebranie przez 56 placówek środków pieniężnych dla chorych i niepełnosprawnych dzieci (również ofiar przemocy) w wysokości 17 823,57 zł, które powiększone o 2 176,43 zł przekazaliśmy
5 dzieciom: Adamowi, Angelice, Łukaszowi, Maksymilianowi i Martynie podczas finału akcji w dniu 10 lutego.

            W tym roku problemem, na który szczególnie chcemy zwrócić uwagę w ramach akcji Warto być bohaterem są zagrożenia internetowe. Tekst pomocniczy, który załączamy wraz
z konspektem lekcji, ma być punktem wyjścia do dyskusji uczniów o niebezpieczeństwach, jakie niesie ze sobą sieć internetowa.  Scenariusz lekcji jest tak skonstruowany, aby można go było wykorzystać na wszystkich poziomach szkół, a proponowana w nim metoda „sześciu kapeluszy” może się przydać nauczycielom również podczas innych zajęć. Konspekt został przygotowany przez pedagoga V LO w Toruniu, socjoterapeutę, nauczyciela dyplomowanego, eksperta ds. awansu zawodowego nauczycieli, Panią mgr Marlenę Prusakowską, której serdecznie dziękujemy.

Akcji Warto być bohaterem jak zwykle towarzyszyć będzie zbiórka funduszy
dla dzieci chorych i niepełnosprawnych.
W ramach przedsięwzięcia proponujemy w tym roku również zbiórkę pieniędzy sprzed denominacji (stare banknoty i bilon sprzed
1995 r., które wymienimy– jest to propozycja NBP;
więcej informacji na ten temat zamieściliśmy na www.torun.caritas.pl). Podobnie jak w ubiegłym roku, szkoły, które wykażą się największym zaangażowaniem, otrzymają w dniu 27 listopada br. o godz. 11.00 na toruńskim Lodowisku TOR-TOR podczas inauguracji Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom CERTYFIKAT SZKOŁY BUDUJĄCEJ WRAŻLIWOŚĆ SPOŁECZNĄ 2010. Certyfikat w 2009 r. otrzymały: Gimnazjum w Topólce, Szkoła Podstawowa nr 11
w Grudziądzu i Szkoła Podstawowa nr 21 w Grudziądzu.

Finał i wręczenie środków pieniężnych nastąpi podczas uroczystości z okazji Światowego Dnia Chorych, która w nadchodzącym roku (z uwagi na ferie zimowe
w województwie kujawsko-pomorskim) odbędzie się już 27 stycznia 2011 r.

Regulamin akcji, do udziału w której serdecznie zapraszamy, znajduje się
na odwrocie.

                                                Z góry dziękujemy za współpracę.

 

                                                           Z wyrazami szacunku

 

     Ks. prałat Daniel Adamowicz

 

          Dyrektor Caritas Diecezji Toruńskiej

"Warto być bohaterem" - regulamin akcji
03.11.10

 

Regulamin akcji „Warto być bohaterem”

dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

 

 

1) Organizatorem akcji jest Caritas Diecezji Toruńskiej.

2) Akcja trwa na terenie szkół do dnia 19 XI 2010 r.

3) W wybranych (lub we wszystkich) klasach należy zrealizować lekcję wg otrzymanego konspektu z wykorzystaniem załączonego tekstu pomocniczego.

4) Do dnia 19 XI br. prosimy zorganizować zbiórkę:

a) środków pieniężnych (polskich nowych złotych)

b) pieniędzy sprzed denominacji (starych banknotów i bilonu sprzed r. 1995, które wymienimy w NBP).

5) Do dnia 24 XI br. prosimy o przesłanie:

a)  zebranych środków pieniężnych na konto:

Caritas Diecezji Toruńskiej BGŻ S.A. o/Toruń

28 2030 0045 1110 0000 0064 8240

z dopiskiem „Warto być bohaterem”

b) pieniędzy sprzed denominacji (banknoty należy wysłać w kopercie, a bilon ewentualnie można dowieźć) na adres:

                                   Caritas Diecezji Toruńskiej

Przysiek 75

87-134 Zławieś Wielka

c) potwierdzenia ilości wysłanych pieniędzy (zarówno nowych jak i sprzed denominacji) e-mailem torun@caritas.pl lub faksem 56 674 44 02
z 2 informacjami: ♦ ilu jest uczniów w szkole oraz ilu włączyło się w zbiórkę.

4) Szkoły, które wykażą się największym zaangażowaniem otrzymają CERTYFIKAT SZKOŁY BUDUJĄCEJ WRAŻLIWOŚĆ 2010 (wręczymy go podczas inauguracji Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom w dniu 27 XI br. o godz. 11.00).

5) Uroczysty finał i przekazanie środków dzieciom chorym i niepełnosprawnym odbędzie się 27 I 2011 r. o godz. 11.00 w toruńskim Teatrze Baj Pomorski (w sali mieści się 300 osób, więc proponujemy uczestnictwo 5 osób z każdej szkoły – zgłoszenia przyjmowane będą drogą elektroniczną: torun@caritas.pl).

"Warto być boharterem" - konspekt lekcji
03.11.10

Scenariusz zajęć „Warto być bohaterem …”

  Oprac. Marlena Prusakowska

 

Propozycja spotkania z uczniami na I,II lub III etapie edukacyjnym

 

 

Cele:

Po zajęciach uczeń:

·        umie wyjaśnić pojęcie bohater

·        dostrzega, że bycie bohaterem oznacza człowieka odpowiedzialnego za życie swoje i innych

·        rozumie w jaki sposób powinien korzystać z wolności, aby być bohaterem

 

Formy i metody:

rozmowa w parach

praca w grupach

metoda sześciu kapeluszy

pogadanka

wizualizacja

 

Materiały i środki dydaktyczne:

opowiadanie (tekst wydrukowany lub nagrany)- załącznik nr 1

opis metody sześciu kapeluszy- załącznik

karteczki samoprzylepne (ilość zgodna z liczbą uczniów w klasie)

kartka A-4 w kolorze: białym, czerwonym, czarnym, żółtym, zielonym, niebieskim

małe karteczki w kolorze: białym, czerwonym, czarnym, żółtym, zielonym (ilość zgodna z liczbą uczniów w klasie)

            arkusze szarego papieru - 5 sztuk

pisaki – 5 sztuk (czerwony, czarny, żółty, zielony i inny od wymienionych ) 

 

Czas trwania: 45 minut

 

Przebieg zajęć

 

Wstęp

1. Rozmowa w parach.(5 min.)

Każda para otrzymuje 2 kartki samoprzylepne, na których po krótkiej rozmowie z partnerem zapisze odpowiedź na postawione pytanie (1 odpowiedź na 1 kartce)

N-l zapisuje pytanie na tablicy:

Jakiego nastolatka (ucznia) nazwiesz bohaterem?

Po zapisaniu odpowiedzi na kartkach samoprzylepnych uczniowie przyczepiają je na tablicy, obok pytania.

 

2. Podsumowanie pracy w parach przez n-la. (5 min.)

N-l odczytuje odpowiedzi na postawione pytanie, zwraca uwagę na ewentualne powtarzające się określenia.

Konkludując stwierdza, że w ten sposób powstała charakterystyka  postawy wobec życia własnego, cudzego. Ta postawa to postawa bohatera.

 

Rozwinięcie

1. Prezentacja opowiadania (odczytanie lub wysłuchanie nagrania) – załącznik nr 1 (4 min.)

 

2. Pogadanka nt. opowiadania, wg poniższych pytań: ( 4 min.)

Kim dla Doroty byli Ola i Patryk?

Co ich zaniepokoiło?

Jak zachowywała się Dorota podczas odwiedzin Oli i Patryka?

O czym myśleli  i  co czuli Ola i Patryk, po wyjściu od Doroty?

Co zrobili, aby pomóc koleżance?

 

3. Praca w grupach metodą sześciu kapeluszy – załącznik nr 2 (15 min.)

Podział klasy na grupy wg 5 kolorów (czerwony, biały, czarny, żółty, zielony).

Uczniowie tworzą grupy wg wylosowanych małych kolorowych karteczek, n-l wskazuje miejsce pracy grup wg kolorów, kolorów myślących kapeluszy.

Przekazanie liderom grup instrukcji pracy w danym kapeluszu.

Swoje spostrzeżenia zapisują odpowiednim kolorem pisaka, na szarym papierze, do którego przyczepiona jest kartka A-4 w kolorze kapelusza.

N-l będzie pracował w niebieskim kapeluszu.

 

4. Prezentacja myślenia w poszczególnych kapeluszach (5 min.)

Liderzy grup zawieszają na tablicy zapisane na szarym papierze swoje spostrzeżenia, a potem  je prezentują na forum klasy.

 

5. Podsumowanie n-la będącego w niebieskim kapeluszu (2 min.)

Wniosek: myślenie w zielonym kapeluszu jest najbliższe postawie bohatera

 

Zakończenie

 

1. N-l dokonuje wizualizacji. (3 min.)

Dziś każdy młody człowiek marzy aby być kimś, być bohaterem. Zaraz przy tym stawia sobie pytanie: Jak?, Jak być bohaterem?

Ola i Patryk pokazali, że bohaterstwo wymaga:

            odpowiedzialności za siebie  ale i za innych

                                   odwagi bycia sobą                                       

                                         trudu odwagi w podejmowaniu decyzji

2. N-l stawia przed uczniami zdanie do uzupełnienia: (2 min.)

Aby stać się bohaterem wolnym od  … będę

 

3. Na zakończenie spotkania n-l informuje, że Caritas Diecezji Toruńskiej po raz trzeci
w ramach akcji „Warto być bohaterem” organizuje zbiórkę środków dla chorych
i niepełnosprawnych nastolatków (uczniów), również ofiar przemocy. W tym roku, oprócz polskich nowych złotych, zbieramy również pieniądze
sprzed denominacji (stare banknoty
i bilon sprzed 1995 r.). N-l zachęca uczniów do udziału w tej zbiórce na terenie szkoły.

 

"Warto być bohaterem" - załącznik nr 1 - opowiadanie
03.11.10

 

załącznik nr 1

Anna Pławińska

Warto być bohaterem

2010

 

            Po ostatniej lekcji Patryk wbiegł na szkolny korytarz trochę bardziej roztargniony niż zwykle.

- Widziałaś wczoraj Dorotę? – zapytał Olę.

- Nie. Co prawda byłyśmy umówione, ale ona nie przyszła. – Ola wyraźnie zaniepokojona dała do zrozumienia, że Dorota zwykle dotrzymywała słowa.

- Może odwiedzimy ją, zaniesiemy lekcje, żeby nie miała zaległości – zaproponował Patryk. – Swoją drogą ciekawe, dlaczego nie przyszła dziś do szkoły.

 

*

            Dorota z wypiekami na twarzy otworzyła drzwi dopiero po trzecim dzwonku. Widząc Olę
i Patryka wyraźnie się zmieszała i chyba nie bardzo była zadowolona z ich wizyty.

- Aaa, to wy? Wejdźcie – powiedziała niezbyt gościnnie.

Przyjaciele spojrzeli na siebie porozumiewawczym wzrokiem i usiedli na skórzanej kanapie
w pokoju Doroty. Jej rodziców nie było w domu. Zwykle pracowali do późna. Komputer był włączony, jednak nie zdążyli nic zobaczyć na ekranie, ponieważ Dorota błyskawicznym ruchem odwróciła monitor w stronę okna.

- Co jest? – zawołał Patryk. – Masz jakieś sekrety przed nami? A może zmieniłaś przyjaciół na internetowych? – zażartował.

W jednej chwili twarz dziewczyny spochmurniała jeszcze bardziej.

- Co was tu przygnało? – zapytała jakby nieswoim głosem. – Nie przypominam sobie, żebym was zapraszała.

- Jak to? Przecież byłyśmy wczoraj umówione – wtrąciła Ola. – Nie dość, że nie przyszłaś na spotkanie, to jeszcze nie raczyłaś pojawić się w szkole, a na dodatek dziwisz się, że przynieśliśmy ci lekcje – zawiedzionym głosem wyliczała przyjaciółka. – Czegoś tu nie rozumiem.

- Tu nie ma co rozumieć. Jak chcecie, to zostawcie zeszyty i zabierajcie się stąd! – krzyknęła Dorota.

            Patryk i Ola wymienili po raz kolejny porozumiewawcze spojrzenia i bez słowa wyszli z mieszkania. Po drodze minęli mężczyznę, który niosąc małą paczkę, szybko pokonywał po dwa schody.

Dziwne zachowanie koleżanki nie dawało im spokoju. Długo jeszcze siedzieli na ławce przed blokiem ze wzrokiem wbitym w ścianę budynku. Jedno wiedzieli na pewno: Dorota nie była sobą.

- Patryk, a jeśli ona wpakowała się w jakąś niebezpieczną znajomość? – odezwała się nagle Ola. – Widziałeś jak szybko odwróciła monitor? Mam nadzieję, że nic jej nie grozi. Ostatnio sporo nasłuchałam się o dziwnych internetowych propozycjach.

- A ten facet na schodach?!!! – wrzasnął Patryk. – Wracamy!

 

*

            Zdążyli chyba w ostatniej chwili. Na biurku stały podejrzane butelki i puszki, Dorota leżała nieprzytomna, a z łazienki słychać było szum wody. Ola i Patryk nie mieli złudzeń:  ten mężczyzna tam był! Przerażeni szybko wybiegli z mieszkania i zadzwonili pod numer 112, by wezwać karetkę i policję.

Tylko tyle, a może aż tyle potrafili zrobić dla koleżanki…

 

"Warto być bohaterem" - załącznik nr 2 - metoda "sześciu kapeluszy"
03.11.10

załącznik nr 2

 

METODA SZEŚCIU KAPELUSZY
Edwarda de Bono

Każdy myśli. W dodatku każdy myśli, że myśli dobrze i że ma rację...

W każdym kapeluszu, w zależności od koloru myśli się nieco inaczej.

Zauważ jak bardzo odmiennie!

I uwaga - niektórzy noszą kapelusze od stóp do głów (cokolwiek to znaczy) i są cali jakby

 w jednym kolorze.

 

 

Praca w grupach

 

GRUPA I

KAPELUSZ BIAŁY – dystans, obiektywizm

Biały to czystość, sterylność, chłodna logika oparta na faktach, które są sprawdzalne.

Ludzie Biali operują konkretami, zdecydowanie nie oceniają zdarzeń, tylko je komentują

 i czynią to na tyle, na ile pozwalają im posiadane przez nich dane.

·         Włóżcie BIAŁY KAPELUSZ.

·         Pamiętajcie, że interesują Was tylko fakty.

·         Przedstawcie w kilku zdaniach treść opowiadania, osądźcie wydarzenia w realiach, zaprezentujcie głównych bohaterów (nie oceniając ich).

·         Swoje spostrzeżenia zapiszcie na arkuszu papieru.

 

GRUPA II
KAPELUSZ CZERWONY
– emocje, uczucia

Czerwień to kolor namiętności, impulsywności. Kolor emocji gwałtownych: wyrażający

się ekstremalną rozpaczą lub ekstremalnym zachwytem.

O Ludziach Czerwonych mówi się: "on/ona jest taka emocjonalna, że aż to trudno jego/ją

znieść".

Ludzie Czerwoni nie potrafią radzić sobie z emocjami: wybuchami złości, płaczem, gwałtownym śmiechem, ogromnym lękiem

Kochają kogoś lub się gwałtownie zaprzyjaźniają. Po czym - równie szybko zrywają kontakty. ,

Zachowanie Ludzi Czerwonych trudno przewidzieć, nie wiadomo co im aktualnie zagra.

Są męczący dla otoczenia, ale także dla samych siebie.

Z reguły oni są albo na "bardzo dużych obrotach", albo w stanie "depresji".

Wyobraź sobie tylko tę nieustanną huśtawkę nastrojów, te nieustające wybuchy energii!!!

 

 

Włóżcie KAPELUSZ CZERWONY.

·         Pamiętajcie, że interesują Was tylko emocje.

·         Omówcie uczuciowe relacje łączące bohaterów opowiadania. W kilku krótkich zdaniach wyraźcie swoją emocjonalną opinię na temat głównych postaci ukazanych w opowiadaniu.

·         Swoje spostrzeżenia zapiszcie na arkuszu papieru.

 

GRUPA III
KAPELUSZ CZARNY
– pesymizm, surowy osąd

Kolor czarny kojarzy się z krytyką, przerysowaniem sytuacji zagrożenia,

niepowodzenia, z widzeniem spraw jak przez czarne okulary.

Ludzie Czarni krytykują, wskazują wady, niedociągnięcia, pokazują

braki i zagrożenia…

Nie ma sytuacji czy rozwiązań idealnych.

Przed popełnieniem błędu, przeoczenia czegoś ważnego, uchronić nas może szczypta chłodnej analizy, odrobina pesymizmu.

 

·         KAPELUSZ CZARNY. Pamiętajcie, że jesteście teraz surowymi sędziami

      w czarnych togach.

·         Ukażcie zło, ciemną stronę świata i ludzkiej natury ukazane w opowiadaniu.

Obnażcie ludzką słabość i niedoskonałość oraz destrukcyjne zachowania bohaterów.  

·         Swoje spostrzeżenia zapiszcie na arkuszu papieru.

 

GRUPA IV
KAPELUSZ ŻÓŁTY
– nadzieja, optymizm

Entuzjazm totalny. Słoneczne, hiper-radosne przeciwstawieństwo pesymistów.

Jest coś w powiedzeniu, że "pesymiści to dobrze poinformowani optymiści", gdyż ci ostatni

intensywnie unikają części informacji o stanie zagrożeń i ewentualnych kłopotach.

Ludzie Żółci wierzą w sukces i powodzenie.

Nowe sytuacje, czy problemy oglądają tylko w świetle słonecznym. Widzą tylko zalety, korzyści, świetlaną przyszłość. Te wspaniałe obrazy konstruują często (niestety) na podstawie jednego tylko aspektu sprawy, który ponosi ich wyobraźnię.

·         Włóżcie KAPELUSZ ŻÓŁTY.  Pamiętajcie, że patrzycie na świat przez „różowe” okulary.

·         Odwołując się do całości opowiadania, skoncentrujcie się na tych jego treściach, które mimo wszystko pozwalają myśleć z nadzieją o dalszych losach bohaterów,

a o człowieku z optymizmem.

·         Swoje spostrzeżenia zapiszcie na arkuszu papieru.

 

GRUPA V
KAPELUSZ ZIELONY – kreatywność, nowe koncepcje i rozwiązania

Zielony to kolor innowacyjnych badaczy. To budzenie do życia nowych rozwiązań.

To jest jak wiosna, kiedy wydaje nam się, że wszystko się może zdarzyć!

To otwarcie na stałe udoskonalania siebie i otoczenia.

To troska, aby sprawy miały lepszy obrót, doskonalszy wymiar.

Ludzie Zieloni odważnie pytają się: jak może być inaczej, lepiej?

         Włóżcie KAPELUSZ ZIELONY. Pamiętajcie, że jesteście zespołem ludzi twórczych

 i pomysłowych.

         Zakończenie opowiadania ma charakter otwarty. Pewne sprawy nie zostały wyjaśnione,    losy bohaterów różnie mogą się ułożyć.

         Jak potoczy się życie głównych postaci? Przedstawcie warianty. Opatrzcie je swoim komentarzem.

         Swoje spostrzeżenia zapiszcie na arkuszu   papieru.

 

 

Liderzy grup kolejno prezentują wyniki swojej pracy

NIEBIESKI: RÓWNOWAGA

 

Niebieski jest jak niebo nad nami.

 To kolor chłodnego, bezstronnego obserwatora, który ogląda z góry to, co się dzieje.

Ludzie Niebiescy są zrównoważeni, zorganizowani i refleksyjni.

 Lubią oglądać sprawy z różnych stron, wszystkie możliwe aspekty: pierwsze emocje, wady, zalety, możliwości i fakty!

Kapelusz Niebieski należy nosić stale (np. jako czapkę-niewidkę).

 Niech stanie się ochroną przed myśleniem przesterowanym w jakąś stronę, jednostronnym,

więc i niebezpiecznym !!!

 

         KAPELUSZ NIEBIESKI oznaczający kontrolę, monitorowanie działań innych zakłada nauczyciel.

      To on podsumowuje dyskusję po wysłuchaniu relacji przedstawicieli grup.

         Nawiązując do tematu zajęć, zadaje pytanie:

W jakim kapeluszu myślenie jest najbliższe postawie bohatera?

         Otwiera ono krótką dyskusję.